Aż trudno uwierzyć, że jeszcze kilka lat temu siedziby najbardziej liczących się biur zajmujących się pośrednictwem w obrocie nieruchomościami znajdowały się w niewielkich, prywatnych mieszkaniach zlokalizowanych nierzadko na wyższych piętrach spółdzielczych bloków z lat sześćdziesiątych. Wprawdzie o sukcesie biznesowym tych agencji w najmniejszym stopniu nie przesądziła ich lokalizacja, tylko takie czynniki jak brak konkurencji, bum na rynku budownictwa, dynamicznie rozwijający się rynek i ogromny wręcz popyt na tego typu usługi, ale z dzisiejszej perspektywy jest to szokujące. W zasadzie można pokusić się nawet o tezę, że każdy kto miał minimum kwalifikacji potrzebnych do wykonywania czynności związanych z obrotem nieruchomości i choć odrobinkę szczęścia, ten był skazany na sukces.

Te czasy szczęśliwie lub nieszczęśliwie mamy już za sobą. Dziś już rynek jest o  wiele trudniejszy, konkurencja nieporównywalnie większa i choć nie potrzebna już jest licencja na prowadzenie tego typu działalności ( zawód został „uwolniony” od 1 stycznia 2014 roku), to profesjonalizm w działaniu stał się warunkiem sine qua non rozwoju w tym biznesie.

Wybór lokalizacji siedziby biura nieruchomości  nabrał dziś  znaczenia.

Oczywiście lokalizacja zawsze powinna dostosowywać się do oczekiwań klientów, być zawsze blisko nich, więc tak naprawdę ten wybór musi być bardzo zindywidualizowany. Inne oczekiwania są w wielkich miastach, inne na prowincji, jeszcze inne w przypadku specjalizacji agencji.

Jeśli chodzi o sam lokal w którym ma mieć siedzibę biuro nieruchomości, to on nigdy nie musiał i nie musi nadal, spełniać jakiś określonych prawem warunków, tak jak na przykład lokale przeznaczone na gabinety lekarskie czy gastronomię. Teoretycznie  biuro nieruchomości może mieć siedzibę wszędzie, może to być lokal spółdzielczy, własnościowy, wynajmowany, wydzierżawiany, może to być blok, kamienica, dom jednorodzinny, a nawet mieszkanie prywatne ,  po prostu każdy lokal, który jego właściciel biznesu  uzna za  najlepszy. Trzeba jednak pamiętać, że jeśli decydujemy się na siedzibę biura nieruchomości w prywatnym domu lub mieszkaniu, to jest obowiązek złożenia deklaracji właściwemu organowi administracji ( wójt,burmistrz, prezydent miasta) o odprowadzeniu podatku od nieruchomości według odpowiedniej stawki. Stawka podatku od nieruchomości jest  o wiele wyższa, kiedy mamy do czynienia z działalnością gospodarczą.

Warunkiem dobrej lokalizacji jest bliskość klienta, a więc dobra lokalizacja może oznaczać  lokal w ścisłym centrum wielkiego miasta, ale tez lokal w biurowcu, na nowo wybudowanym osiedlu, czy na głównej ulicy, modnego kurortu- wszędzie tam, gdzie mogą się znaleźć potencjalni klienci.

Przy wyborze lokalu trzeba brać pod uwagę wymagania marketingowe, a więc lokal powinien mieć odpowiednią wielkość i standard, najlepiej żeby był usytuowany na parterze i miał duże witryny, w których można umieścić oferty ze zdjęciami w taki sposób, żeby przyciągały uwagę przechodniów. Do tego oczywiście praktyczny, ale też elegancki wystrój i koniecznie musi to być miejsce posiadające techniczne warunki dla szybkiego internetu.

Categories:

Tags:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *